Tuesday, May 15, 2012

Nasi Lemak dan Hari Nakbah.

Pagi ini cerah, nyaman. Masuk saja pejabat terus on laptop. Kaki melangkah ke bilik meeting. Nasi lemak lauk paru yang dibeli awal-awal tadi mula dibuka dan dimakan. Sedap. Memang sedap! Dah kenyang makan pagi baru senang hati nak mulakan kerja. Hehe.

Bismillah.

Laptop yang on sedari tadi mula dibuka satu persatu window dan folder yang ada. Tiada email baru yang masuk. FB pula dibuka. Teliti apa yang ada di Newsfeed. Hmm. Ada sesuatu yang menarik perhatian. Nampak rakan-rakan di FB mula menukar profile picture berwarna coklat. Ada apa ya? Hari tu penuh dengan warna kuning. Kali ni coklat pula. Seorang rakan FB meletak status "15 May 1948". Ada juga yang publish tentang Hari Nakbah.

Sekejap.

Hari Nakbah itu apa? Waktu itu juga jari-jemari rancak menaip Hari Nakbah.

Selama 20 tahun lebih hidup, baru hari ini tahu tentang Hari Nakbah. Ya Allah. Banyak lagi perkara yang saya tidak tahu. Apatah lagi ilmu-ilmu agama yang lain. Hmm.

Memetik kata Ustaz Syed Abdul Kadir Aljoofre:

"Hari ini Hari Nakbah. Tahukah anda apa dia Hari Nakbah? Ia diperingati oleh rakyat Palestin, orang Arab dan pejuang Islam seluruhnya, sejak 1948, sebagai memperingati hari rakyat Palestin dihalau dan dibantai beramai-ramai dari negara mereka sendiri. Yaumunnakbah ini kalau diterjemahkan maknanya: Day Of The Catastrophe, menggambarkan betapa dahsyatya peristiwa tersebut. Mari sama-sama kita juga mengingati peristiwa-peristiwa ini untuk sama-sama memacu perjuangan Islam ke hadapan"

Tak banyak yang boleh saya lakukan. Tapi saya tahu saya boleh wujudkan awareness itu, walau sedikit. Saya di sini kenyang pagi petang siang malam. Nasi lemak boleh beli hari-hari. Tapi mereka di sana?

Sesungguhnya segala yang baik datang dariNya. Segala yang buruk itu datangnya dari saya yang banyak kekhilafan.

No comments:

Post a Comment