Monday, May 14, 2012

Burger Panggang.

Hari itu kereta dihantar servis. Maklumlah hujung minggu tu nak bertolak ke selatan, ada walimah kawan. Buatnya kereta rosak di tengah jalan, tidak kah naya nanti. Ilmu automotif memang sangat terhad. Hanya tahu drive pulas stering saja.

Lalu balik kerja pada hari tu, perkhidmatan teksi sangat diperlukan. Mudah saja nak dapatkan teksi di stesen Putra LRT. Seraya masuk ke dalam teksi, pakcik teksi bertanyakan hala tuju. Saya pun menjawab. Peramah juga pakcik ini. Kalau nak tunggu saya buka mulut bersembang dengan orang yang saya tak kenal, memang agak susah juga.

Bunyi pakcik macam orang Sabah Sarawak saja. Lalu saya pun bertanya.

"Pakcik dari Sabah Sarawak ya?"

"Bukan, saya dari Indonesia. Dari Surabaya"

"Oh, pakcik suku Sunda kah?"

"Tidak. Saya sukunya Jawa"

Perbualan pun makin rancak.

"Adik, burger panggang di depan rumah itu sedap ya?"

"Ya pakcik, sedap. Sebab daging burgernya dibuat sendiri. Besar juga"

"Oh begitu. Tapi mahal kan. Satu burger itu bisa dapat 3 burger OTAI. Haha"

"Hehe"

Terus saya termenung. Pakcik teksi buat perkiraan harga 1 burger panggang boleh dapat 3 burger OTAI. Betul juga. Saya tak pernah berfikir sebegitu. Jika mahukan burger McD bila-bila boleh dapatkan. Tak pernah buat percaturan begitu dan begini.

Sambil menarik nafas dalam-dalam, alhamdulillah di atas segala yang Dia berikan. Pakcik teksi benar-benar membuka mata dan hati. Terima kasih pakcik teksi.

No comments:

Post a Comment